Dalszövegelemzés (Mennyország Tourist)

Az irodalom határterületei (Dalszöveg és irodalom) című érettségi tétel része

tcs.jpg(kép: Pinterest) 

 

Tankcsapda: Mennyország Tourist

Dalszövegelemzés érettségihez

(2018. április)

 

A szerzőről és az előadóról

A dalszöveg szerzője Lukács László (Debrecen, 1968. február 19. –), a Tankcsapda együttes alapítója és énekese.

A Tankcsapda egy magyar rockegyüttes, amelyet 1989 februárjában alapított Debrecenben Lukács László gitáros/énekes, Buzsik György dobos és Tóth Laboncz Attila „Labi” basszusgitáros.  Jelenlegi felállás: Lukács László – ének, szólógitár (1989–1992); ének, basszusgitár (1993-tól); Fejes Tamás – dob (2000 óta); Sidlovics Gábor "Sidi" – gitár (2012 óta).

 

A zenekar kezdeti punk-rock stílusába fokozatosan vegyült bele a hard rock/heavy metal hangzás, amellyel egyre szélesebb közönségréteget sikerült megszólítaniuk. A Tankcsapda egyik legfontosabb védjegyének és népszerűségük kulcsának a mára egyetlen alapítótagként megmaradt Lukács egyedi dalszövegei számítanak. A zenekar napjainkban Magyarország egyik legnépszerűbb és legsikeresebb rockzenekara.

A 2006-ban megjelent Mindenki vár valamit platinalemez státuszt ért el, de 2001 óta minden albumuk legalább aranylemez lett. Legutóbbi stúdióalbumuk a 2014-ben megjelent Urai vagyunk a helyzetnek című lemez.

 

 

A szóban forgó számról

Tankológia a Tankcsapda korábban ki nem adott felvételeit tartalmazó, 1999-ben megjelent gyűjteményes albuma. Ritka felvételek, koncert- és demoszámok, valamint egy új dal, a Mennyország Tourist szerepel a lemezen. Ez utóbbi bátran nevezhető a Tankcsapda egyik legnagyobb slágerének, legtöbbet játszott dalának. A Tankológia 2001-ben vált aranylemezzé.

Lukács László a dalról:

"Tényleg furcsa, hogy ez a szám lett a legismertebb dalunk, főleg azért, mert úgy született, hogy az akkori felállásból csak én voltam itthon. (…) Motoszkált bennem valami, felhívtam Fejes Tomi barátomat, aki akkor még nem, csak pár héttel később lett a zenekar tagja. (…) Fogtunk pár üveg bort, két napra elvonultunk a pincébe és csak akkor jöttünk elő, mire összeállt a dal. Házi eszközökkel rögzítettük a demót. Jól ment a közös munka "

Ez a dal volt az első, amit az újjáalakult Tankcsapda közösen játszott: Lukács mellett maradt Molnár Levente ("Cseresznye") gitárosnak, kettejükhöz csatlakozott Fejes Tamás, aki épp a Mennyország Tourist előkészületei során került közel a csapathoz.

2000-ben, az akkori magyar zenetévé, a Z+ díjátadóján a Mennyország Tourist megkapta a legjobb videoklipnek járó díjat a Hullámtörő kategóriában. E dal a rockzenét kevésbé ismerők köreiben is ismertté tette a Tankcsapdát. 

 

A dalszöveg

Ülj le mellém

Valamit mondok

Szomjas vagy látom

Egy üveg bort kibontok

Figyelj…

 

Lehet, hogy nem vagy gyenge

De ha a szívedbe szalad a penge

Attól nem érzed magad jobban

Ha a kocsidban bomba robban

Tudom én, erős vagy persze

De ha a fejedben ott van a fejsze

Majd a fegyver csövébe nézel

Ott már semmire nem mégy pénzzel és

Hiába vagy gazdag

Ha az égiek leszavaznak

A kocka, ha el van vetve

Te meg a föld alá temetve

Ott már hiába van ügyvéd

Aki a törvényektől megvéd

Itt senki se golyóálló és

És Ha szakad a védőháló

A halálugrás végén a túlvilági TV-n majd

 

Majd rólad szólnak a hírek

Veled van tele a sajtó

Aki a pokolra kíván jutni annak

Balra a második ajtó

De ha a Szent-Péter szigetekre már

Be van fizetve az útja

Önnek a Mennyország Tourist

A legjobb szolgáltatást nyújtja

 

És...

Lehet hogy nem vagy gyáva és

A végén Te maradsz állva

De mire jó úgy ez az élet

Hogyha futnod kell, amíg éled

És hiába vagy bátor

Mint egy római gladiátor

Aki keményebb mint a szikla

Mégis lehet hogy elég egy szikra

A gyújtózsinór végén és

A túlvilági TV-n majd

 

Majd rólad szólnak a hírek

Veled van tele a sajtó

Aki a pokolra kíván jutni annak

Balra a második ajtó

De ha a Szent-Péter szigetekre már

Be van fizetve az útja

Önnek a Mennyország Tourist

A legjobb szolgáltatást nyújtja

 

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak melyik ajtón menjek be?

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak melyik ajtón menjek be?

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak Én melyik ajtón menjek be?

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe’, mondd csak!

 

Az emberek meg néznek

Hogy az Isten a pénz lett

Sorban nyílnak a bankok és

Az jelenti a rangot

Hogy mennyire állat az autód

Mekkora mellű a nőd és hogy

Meddig bírod feltekerni

A kocsiban a hangerőt

A kocsiban a hangerőt!

 

É-é-é

 

Majd rólad szólnak a hírek

Veled van tele a sajtó

Aki a pokolra kíván jutni annak

Balra a második ajtó

De ha a Szent-Péter szigetekre már

Be van fizetve az útja

Önnek a Mennyország Tourist

A legjobb szolgáltatást nyújtja

 

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak melyik ajtón menjek be?

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak melyik ajtón menjek be?

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak melyik ajtón menjek be?

Mi Atyánk ki vagy a mennyekbe' mondd csak melyik ajtón menjek be?

Melyik ajtón menjek be?

Én melyik ajtón menjek be?

Melyik ajtón menjek be?

 

Yeah

 

Ülj le mellém

Valamit mondok...

 

Elemzési kísérlet

A dalszöveg címe

A cím két témakört köt össze, melyek között a kapcsolat először meglepő, majd a szöveg, a refrén kibontakozásával válik érthetővé.

A dalszöveg témája

A fő téma a halandóság. Akár a középkori haláltánc műfajában: mindenki halandó, akármennyire is gazdag, erős vagy bátor. Három témakör vegyítéséből alakul ki a mondanivaló: a bűnözői világ, a transzcendencia (halandóság) témáját az utazás toposz segítségével közelíti meg. A mű vége társadalomkritikát fejez ki.

A lírai én, a lírai szituáció, a hangnem

A vershelyzetben a lírai én mint narrátor beszél. A keretben jelzi, hogy az E/2-ben megszólított hallgatónak fog mesélni valamiről, majd a „történet” főszereplője is a „te”, akivel bizalmas, tegező viszonyban van, figyel az igényeire („szomjas vagy, látom”).

A szöveg folyamán kiderül, hogy a „te” általánosítható, akár minden emberre érvényes állítások célpontja.

A refrén „Mi Atyánk” kezdetű, sokszor ismételt sorában a „te” hangsúlyosan „én”-ként szólal meg (esetleg nézőpontváltással maga a narrátor lírai én beszél, magára is érvényesnek tekintve a halandóságot), a „Mi Atyánk” kerül a „te” pozíciójába.

A művilág jellemzői (tér, idő)

A szöveg kezdetén a hallgató megszólítása borozásra szólít fel – a lírai szituációt úgy képzelhetjük el, hogy a lírai én saját otthonában fogadja a megszólítottat („egy üveg bort kibontok”), majd itt monológként fejti ki tanulságul a halandóságról és a társadalom értékvesztéséről szóló gondolatait. A monológ kifejtésének időtartama maga a dal időtartama.

A szöveg felépítése

  1. keret
  2. a halál ellen tehetetlen vagy
  3. refrén (túlvilág)
  4. ha jelenleg te nyersz, a végén úgyis meghalsz
  5. refrén
  6. társadalomkritika (pénz mint isten)
  7. refrén
  8. keret

A dalszöveg keretes szerkezetű. A bevezető sorokban a lírai én mint narrátor közvetlenül, tegező formában szólítja meg a hallgatót, megteremtve ezzel a történetmesélés vershelyzetét („ülj le mellém”). A beszélő és a hallgató közvetlen viszonyát nem csak a tegező nyelvi forma, hanem a borozásra való barátságos felhívás is jelzi. A társalgás középpontjába egy érdekes/tanulságos történetet kíván helyezni a narrátor, ezt a „figyelj” felszólító alakja tükrözi.

A beékelt „történet” elsődleges témája a halandóság. Párhuzamos mondatszerkezetekbe foglalt feltételezésekkel indít (lehet/ha – de). Megtudjuk, hogy a megszólított nem gyenge vagy gyáva, ellenben erős, gazdag és bátor, ám e tulajdonságok segítségével sem szállhat szembe a(z erőszakos) halállal. Felvillantja, hogy ezek a szerencsétlenségek esetleg okkal érik („az égiek leszavaznak”). Egyértelművé az „ott már hiába van ügyvéd” sortól válik az, hogy a megszólított kapcsolata a bűnözéssel egyértelmű, hiszen az ügyvéd őt a törvényektől hivatott „megvédeni”. „Itt senki se golyóálló” – közli újszerű képpel az emberiség általános halandóságával kapcsolatos, ősi eredetű közhelyet a lírai én. Ezt hangsúlyosan E/2-ben a hallgatóra (mindenkire) vonatkoztatja.

A refrén a túlvilág képét aktualizálva (tv, hírek) leleményesen kapcsolja össze a transzcendens, halál utáni életet az utazással, utazási irodával, tovább építve a fellelt képet (út – ajtó – Szent Péter-szigetek – turistairoda). A reklámszerű szövegbetét („be van fizetve az útja önnek”) az elüzletiesedésre hívja fel a figyelmet.

A refrén utáni rész a bűnözői létben életben maradásért folytatott küzdelmet villantja fel, mely lehetetlenné teszi a nyugodt, értékes életet („mire jó így ez az élet, / ha futnod kell, amíg éled”). A győzelmek ideiglenesek, a halál biztos.

A következő refrén után megváltozik a szöveg ritmusa (és zenei dallama is). A bűnözői léttel kapcsolatos viszonyokat kiterjeszti az egész társadalomra, komoly kritikát fogalmazva meg. Felhívja a figyelmet a fogyasztói társadalom válságára: a pénz, hatalom és külcsín (tárgyiasítás) elfedi a valódi értékeket, elértékteleníti magát az életet.

A refrén utolsó sorának több variációjában történt sokszori ismétlése a lírai én halandóság miatti kétségbeesését is tükrözheti.

A szöveg végén az elején lévő keret-narrációnak az első két sora jelenik meg, lezárva és mintegy újrakezdve a kommunikációt, kiterjesztve, általánossá téve a mondanivalót.

 

A dalszövegben található poétikai eszközök

  • párhuzamos mondatszerkesztés (lehet – de)
  • alliteráció („szívedbe szalad”)
  • figura etymologica („élet”, „éled”)
  • hangszimbolika („fejedben”, „fegyver”, „fejsze” – kellemetlen hanghatás)
  • rímek (főként páros-, illetve keresztrímek)
  • hasonlat („keményebb, mint a szikla”)
  • képes kifejezések („ha szakad a védőháló”)
  • ellentétek (erős – gyenge, gyáva – bátor)
  • argó szavak használata mint hangulatképző elem

 

A dalszöveg mondanivalója

Bár első hallásra a felületes hallgató figyelmét az alvilággal való kapcsolat ragadhatja meg, a dalszöveg klasszikus témákat, értékeket érint. Felhívja a figyelmet a halandóságra, majd a jelenlegi társadalom értékválságára.

A dalszöveg intertextuális/kulturális kapcsolatrendszere

  1. alvilággal való kapcsolódás (fegyver, bomba stb.)
  2. keresztény vallással, túlvilággal kapcsolatos utalások (Miatyánk, Szent Péter, pokol, mennyország stb.); Biblia („az isten a pénz lett”)
  3. ókori kultúra („égiek”, „a kocka, ha el van vetve”, „mint egy római gladiátor”)

 

 

 

 

Felhasznált irodalom:

Wikipédia

tankcsapda.com

http://www.origo.hu/alomslager/20060827egykorszak.html

zeneszoveg.hu