Újdonságok és sokat használt eszközök vegán konyhánkban

Vegetáriánusként talán több növényi alapanyagot használtunk itthon, mint egy átlag "mindenevő". Nem volt ismeretlen számunkra a kuszkusz vagy a hajdina. Vegánként azonban ezeket többféleképpen, többet kezdtem használni - illetve felfedeztem olyan alapanyagokat is, amelyek létezéséről addig alig tudtam.

  • Azokat a gabonaféléket, magokat, amelyeket eddig főként köretként használtunk, most fasírtként, töltelékként is gyakrabban alkalmazzuk (hajdina, bulgur, kuszkusz, köles).
  • Csicseriborsót is sűrűbben készítek.
  • Kókuszreszelék - tejet főzünk belőle.
  • Zabpehely-nagyfelhasználók lettünk - nem csak kásába: sűrítésként szinte bármibe.
  • Olajos magvak: tökmag, szezámmag, lenmag, napraforgómag. Szinte napi szinten főzünk-sütünk velük. A napraforgómag különösen hasznos. A vegán receptekben sokszor látok kesudióból, mandulából készített mártásokat - ezek remek alapanyagok, imádom őket, de hát olyan drágák, hogy inkább a jól bevált szotyi marad sokszor helyettük.
  • Tofu.
  • Bioboltban vásárolható, vegán fasírtporok. 2-300 Ft egy csomag, csupán vízzel kell hígítani, de ha kreatív kedvünkben vagyunk, dúsítjuk is. Nálunk ez a "gyorskaja". Nem csak (olajban vagy sütőben sült) fasírtként használjuk: rakott ételekbe is remekül beválik.
  • Nyilván még több zöldséget-gyümölcsöt eszünk, mint eddig, de az általunk vásárolt alma, banán és padlizsán mennyiségének növekedése ehhez képest is szembetűnő. Nagyon hálás alapanyagok. 

Ami újonnan került be a konyhai repertoárunkba:

  • Sárgaborsóliszt - mint tojáshelyettesítő.
  • Lenmagpehely - eddig csak várandósságaim utolsó heteiben szedtem szülésre készülvén. Most ez is tojáshelyettesítő.
  • Fekete só. Különleges, tojásos ízű, természetes só.
  • Sörélesztőpehely. Kicsit sajtos az íze, mindenféle kencéket szoktam vele ízesíteni.
  • Búzasikér. Régebben is kísérleteztem a szejtánnal, akkor nem szerettünk bele. Most ellenállhatatlan gyrost sikerült készítenem belőle.
  • Agar-agar. Növényi "zselatin". A legdrágább alapanyag, amit megvettem - "sajt" készítéséhez nélkülözhetetlen. Nem fogom napi szinten használni.

Ami jó lenne, sokoldalúan felhasználható, de nekünk per pillanat drága alapanyag, viszont remek recepteket lehet velük találni:

  • Növényi tejfölök, növényi joghurtok.
  • Növényi sajt. Állítólag vannak valóban nagyon finomak is - én még nem szántam rá a közel ezer forintot egy tízdekás darabra. Ritkán is járok olyan helyen, ahol kapható. (Bár nem vagyok válogatós, de a nagyáruházakban kapható, olcsó "pizzafeltét, növényi sajtféleség" a kutyák vacsorájaként végezte.)
  • Avokádó.
  • Kesudió, mandula, mogyoró - nagyobb mennyiségben.

Néhány konyhai eszközünk is gyakrabban kerül le a polcról mostanában.

  • Számomra hatalmas érték: a gabonatej-készítő gép. Magyarországon 35.000 Ft alatt nem találtunk, Németországból Ausztriába rendeltünk tavaly egy 12.000 Ft-os (kínai gyártmányú) darabot. Pofonegyszerű kis szerkezet: tulajdonképpen egy merülőforralóba oltott botmixer. Szegénynek már csak egy programja működik, de még így is behozta az árát, hiszen fillérekből készít nekem kókusztejet. Persze nem boszorkányság saját kezűleg főzni itthon, ám nekem valahogy nem sikerült beillesztenem a napomba. Könnyebbség, hogy csak szűrni kell, külön áztatni, főzni, turmixolni, préselgetni nem.
  • A botmixert is gyakrabban használom - kencékhez, fasírtokhoz, levesekhez.
  • A kis kávédarálónkat sűrűn fogjuk be különböző magvak őrlésére.
  • Turmixgép! Pár ezer forintért vettünk egy "sportital készítőt", tulajdonképpen kisebb turmixgépet. Átlagosan naponta háromszor használom. A finom gyümölcsturmixoktól (smoothies) kezdve a mártásokon át a krémlevesekig: jelenleg elképzelhetetlen számomra a főzés nélküle.

 Folyamatosan változik a konyhánk, biztosan kifelejtettem pár dolgot. Nekünk ezek váltak be egyelőre. Mindig kísérletezünk másokkal is időről időre, keressük a helyüket a konyhánkban, a napunkban (amarant, csíráztatás stb.) - jövő ilyenkorra biztosan (még) tapasztaltabb leszek.

Címkék: vegán